Standardy Ochrony Małoletnich w Klubie Wysokogórskim Zielona Góra
- 1. Postanowienia ogólne
Standardy Ochrony Małoletnich to dokument stanowiący zbiór zasad i procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa małoletniego. Jego najważniejszym celem jest ochrona dzieci przed różnymi formami przemocy oraz zapewnienie bezpiecznego i przyjaznego środowiska podczas korzystania przez dzieci ze ścianki wspinaczkowej oraz udziału w zawodach oraz imprezach sportowo-rekreacyjnych organizowanych przez Klub Wysokogórski Zielona Góra. Zapisy zawarte w dokumencie obowiązują cały personel Klubu Wysokogórskiego Zielona Góra.
- 2. Słowniczek pojęć
Ilekroć w niniejszym dokumencie jest mowa o:
- Klubie – należy przez to rozumieć stowarzyszenie Klub Wysokogórski Zielona Góra wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego pod nr 0000027235.
- Dziecku, małoletnim – należy rozumieć osoby do ukończenia 18 roku życia
- Rodzicach– rozumie się przez to także opiekunów prawnych oraz inne osoby, którym sąd powierzył sprawowanie opieki nad dzieckiem;
- Koordynator Standardów Ochrony Małoletnich– należy przez to rozumieć wyznaczonego przez Zarząd Klubu członka Klubu sprawującego nadzór nad realizacją Standardów oraz ich aktualność;
- Krzywdzeniu małoletniego– należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie;
- Personel Klubu – należy rozumieć przez to wszystkie osoby zatrudnione przez Klub na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej, a także podejmujące w Klubie obowiązki na zasadach wolontariatu lub społecznej pracy członków Klubu, w tym w szczególności: instruktorzy, trenerzy, dyżurni, operatorzy ścianki wspinaczkowej.
- Standardach – należy przez to rozumieć Standardy Ochrony Małoletnich w Klubie Wysokogórskim Zielona Góra określone w niniejszym dokumencie;
- Zarząd Klubu – należy przez to rozumieć Zarząd Klubu Wysokogórskiego Zielona Góra;
- Zgodzie opiekuna małoletniego– należy przez to rozumieć zgodę co najmniej jednego z rodziców małoletniego. Jednak w przypadku braku porozumienia między opiekunami małoletniego należy poinformować ich o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
- 3. Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu
- Przed dopuszczeniem do działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi Personel Klubu podaje dane osobowe, które służą Klubowi do wykonania obowiązków określonych w art. 21 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. 2024 poz. 560).
- Obowiązek określony w ust. 1 dotyczy instruktorów prowadzących treningi i zajęcia dla małoletnich.
- Zarząd Klubu zobowiązuje cały personel do zapoznania się ze Standardami i przestrzegania ich. Oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami Ochrony Małoletnich i zobowiązaniu się do ich przestrzegania stanowi Załącznik nr 1.
- W przypadku korzystania z usług podmiotów trzecich celem organizowania zajęć, zawodów oraz innych zajęć sportowo-rekreacyjnych dla dzieci Klub wymaga aby podmiot ten zaakceptował Standardy i zobowiązał się (w tym własnych pracowników i współpracowników delegowanych do wykonania zadań na rzecz Klubu) do ich przestrzegania.
- Za realizację obowiązków, o których mowa w ust. 1-3 odpowiada Zarząd Klubu, który może upoważnić do tego innego członka Klubu.
- 4. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim, członkami i personelem Klubu, w tym zachowania niedozwolone wobec małoletnich
- Personel Klubu zobowiązany jest do:
- utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi. Zakazane są jakiekolwiek formy dyskryminacji, nękania, agresji, przemocy psychicznej, słownej czy fizycznej;
- równego traktowanie każdego małoletniego bez względu na jego pochodzenie, wygląd, przekonania, wyznanie, kolor skóry, niepełnosprawność;
- używania języka pozbawionego ocen, etykiet, dostosowanego do poziomu rozwoju małoletniego;
- tworzenia kultury otwartości i wzajemnej odpowiedzialności sprzyjającej zgłaszaniu i omawianiu wszelkich zagadnień i problemów dotyczących ochrony dzieci.
- Ze względu na sportowy charakter działalności Klubu, dopuszcza się kontakt fizyczny członków personelu z dziećmi. Dotyczy to sytuacji treningowych, gdy kontakt niezbędny jest do prawidłowego poinstruowania dzieci do ćwiczeń, a także asekurowania dziecka. Fizyczny kontakt z dzieckiem możliwy tylko jako odpowiedź na realne potrzeby dziecka w danym momencie, z uwzględnieniem jego wieku, płci, kontekstu kulturowego i sytuacyjnego. Dziecko w każdej chwili ma prawo odmówić dalszego kontaktu.
- Niedopuszczalne jest:
- stosowanie przemocy i agresji wobec dziecka w jakiejkolwiek formie (w tym agresji i przemocy fizycznej, słownej, psychicznej, seksualnej);
- używanie wobec dziecka krzyku w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci albo będącej zagrzewaniem do wspinania się. Każdorazowo taki krzyk musi być pozbawiony upokarzania i przemocy słownej;
- utrwalanie wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych;
- nawiązywanie z dzieckiem jakichkolwiek relacji o charakterze seksualnym czy romantycznym;
- nawiązywanie prywatnych kontaktów z dziećmi poza zajęciami klubowymi, chyba że dotyczy to działalności oficjalnie organizowanej przez Klub i za zgodą rodziców.
- W każdym przypadku, gdy małoletni jest świadkiem wypadku, pobicia, agresywnego zachowania bądź innego zdarzenia zagrażającemu innemu dziecku natychmiast zgłasza zaistnienie zdarzenia informując o nim najbliżej znajdującą się osobę dorosłą będącą członkiem personelu.
- 5. Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego
- Wszelkie uzasadnione podejrzenia dotyczące nadużyć wobec małoletnich muszą być natychmiast zgłaszane odpowiednim służbom (prokuratura/policja lub sąd rodzinno-opiekuńczy lub ośrodek pomocy społecznej) oraz Zarządowi Klubu.
- W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka przez personel lub członka Klubu osoba ta zostaje natychmiast odsunięta od wszelkich form kontaktu z dziećmi (nie tylko dzieckiem pokrzywdzonym) do czasu wyjaśnienia sprawy.
- Jeżeli osoba, która dopuściła się krzywdzenia, nie jest bezpośrednio zatrudniona przez Klub lecz przez podmiot inny (organizatora), wówczas należy zawiadomić ten podmiot i zażądać odsunięcia tej osoby od wszelkich form kontaktu w Klubie z dziećmi, a w razie potrzeby rozwiązać umowę z tym podmiotem.
- Członkowie personelu, którzy w związku z wykonywaniem obowiązków w Klubie powzięły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym organom i instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
- Dokumenty zawierające informacje o zaistniałych sytuacjach zagrażających dobru dziecka (m.in. notatki służbowe, kopie zawiadomień właściwych służb) są chronione przed dostępem osób nieuprawnionych.
- 6. Krzywdzenie ze strony członka Klubu
- Standardy Ochrony Małoletnich są integralną częścią działalności Klubu i każdy jego członek jest zobowiązany do ich przestrzegania oraz do aktywnego przyczyniania się do ochrony małoletnich.
- Nieprzestrzeganie Standardów Ochrony Małoletnich traktowane jest jako naruszenie podstawowych obowiązków członka Klubu.
- O odpowiedzialności dyscyplinarnej członka Klubu z tytułu naruszenia Standardów Ochrony Małoletnich rozstrzyga Sąd Koleżeński na podstawie Statutu Klubu.
- 7. Krzywdzenie rówieśnicze
- W przypadku krzywdzenia małoletniego przez innego małoletniego na terenie, gdzie Klub prowadzi zajęcia i w czasie tych zajęć, członek personelu będący świadkiem zdarzenia zobowiązany jest:
- zdecydowanie i stanowczo przerwać negatywne zachowania uczestników zajścia,
- rozdzielić ewentualne strony konfliktu,
- poinformować Zarząd Klubu o zdarzeniu.
- W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez inne dziecko przebywające w Klubie w trakcie zajęć grupowych, członek Klubu informuje opiekuna grupy/instruktora, przeprowadza rozmowę z dzieckiem podejrzewanym o krzywdzeniem oraz z jego opiekunami, a także oddzielnie z dzieckiem poddawanym krzywdzeniu i jego opiekunami.
- 8. Zasady przeglądu i aktualizacji standardów
- Co najmniej raz na dwa lata Klub dokonuje oceny standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami.
- Członkowie Klubu oraz rodzice dzieci uczęszczających na zajęcia prowadzone przez instruktorów Klubu lub biorących udział w zawodach i imprezach sportowo-rekreacyjnych organizowanych przez Klub mogą na bieżąco zgłaszać swoje uwagi i propozycje zmian w Standardach. Uwagi i propozycje należy zgłaszać na adres: klub@kwzg.pl
- 9. Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznymoraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania
- W Klubie obowiązują Standardy ochrony małoletnich w wersji zupełnej oraz w wersji skróconej przeznaczonej dla małoletnich stanowiącej załącznik nr 2.
- Standardy w wersji zupełnej oraz skróconej zamieszcza się:
- na stronie internetowej Klubu pod adresem: https://www.kwzg.pl/;
- w każdorazowym miejscu prowadzenia zajęć przez Klub, m.in. ścianka wspinaczkowa przy ul. Urszuli 22 w Zielonej Górze.
Załącznik nr 1. Oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami Ochrony Małoletnich i zobowiązaniu się do ich przestrzegania. Do pobrania tutaj.