Standardy Ochrony Małoletnich

Standardy Ochrony Małoletnich w Klubie Wysokogórskim Zielona Góra

  • 1. Postanowienia ogólne

Standardy Ochrony Małoletnich to dokument stanowiący zbiór zasad i procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa małoletniego. Jego najważniejszym celem jest ochrona dzieci przed różnymi formami przemocy oraz zapewnienie bezpiecznego i przyjaznego środowiska podczas korzystania przez dzieci ze ścianki wspinaczkowej oraz udziału w zawodach oraz imprezach sportowo-rekreacyjnych organizowanych przez Klub Wysokogórski Zielona Góra. Zapisy zawarte w dokumencie obowiązują cały personel Klubu Wysokogórskiego Zielona Góra.

  • 2. Słowniczek pojęć

Ilekroć w niniejszym dokumencie jest mowa o:

  1. Klubie – należy przez to rozumieć stowarzyszenie Klub Wysokogórski Zielona Góra wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego pod nr 0000027235.
  2. Dziecku, małoletnim – należy rozumieć osoby do ukończenia 18 roku życia
  3. Rodzicach– rozumie się przez to także opiekunów prawnych oraz inne osoby, którym sąd powierzył sprawowanie opieki nad dzieckiem;
  4. Koordynator Standardów Ochrony Małoletnich– należy przez to rozumieć wyznaczonego przez Zarząd Klubu członka Klubu sprawującego nadzór nad realizacją Standardów oraz ich aktualność;
  5. Krzywdzeniu małoletniego– należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie;
  6. Personel Klubu – należy rozumieć przez to wszystkie osoby zatrudnione przez Klub na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej, a także podejmujące w Klubie obowiązki na zasadach wolontariatu lub społecznej pracy członków Klubu, w tym w szczególności: instruktorzy, trenerzy, dyżurni, operatorzy ścianki wspinaczkowej.
  7. Standardach – należy przez to rozumieć Standardy Ochrony Małoletnich w Klubie Wysokogórskim Zielona Góra określone w niniejszym dokumencie;
  8. Zarząd Klubu – należy przez to rozumieć Zarząd Klubu Wysokogórskiego Zielona Góra;
  9. Zgodzie opiekuna małoletniego– należy przez to rozumieć zgodę co najmniej jednego z rodziców małoletniego. Jednak w przypadku braku porozumienia między opiekunami małoletniego należy poinformować ich o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
  • 3. Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu
  1. Przed dopuszczeniem do działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi Personel Klubu podaje dane osobowe, które służą Klubowi do wykonania obowiązków określonych w art. 21 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. 2024 poz. 560).
  2. Obowiązek określony w ust. 1 dotyczy instruktorów prowadzących treningi i zajęcia dla małoletnich.
  3. Zarząd Klubu zobowiązuje cały personel do zapoznania się ze Standardami i przestrzegania ich. Oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami Ochrony Małoletnich i zobowiązaniu się do ich przestrzegania stanowi Załącznik nr 1.
  4. W przypadku korzystania z usług podmiotów trzecich celem organizowania zajęć, zawodów oraz innych zajęć sportowo-rekreacyjnych dla dzieci Klub wymaga aby podmiot ten zaakceptował Standardy i zobowiązał się (w tym własnych pracowników i współpracowników delegowanych do wykonania zadań na rzecz Klubu) do ich przestrzegania.
  5. Za realizację obowiązków, o których mowa w ust. 1-3 odpowiada Zarząd Klubu, który może upoważnić do tego innego członka Klubu.
  • 4. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim, członkami i personelem Klubu, w tym zachowania niedozwolone wobec małoletnich
  1. Personel Klubu zobowiązany jest do:
  2. utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi. Zakazane są jakiekolwiek formy dyskryminacji, nękania, agresji, przemocy psychicznej, słownej czy fizycznej;
  3. równego traktowanie każdego małoletniego bez względu na jego pochodzenie, wygląd, przekonania, wyznanie, kolor skóry, niepełnosprawność;
  4. używania języka pozbawionego ocen, etykiet, dostosowanego do poziomu rozwoju małoletniego;
  5. tworzenia kultury otwartości i wzajemnej odpowiedzialności sprzyjającej zgłaszaniu i omawianiu wszelkich zagadnień i problemów dotyczących ochrony dzieci.
  6. Ze względu na sportowy charakter działalności Klubu, dopuszcza się kontakt fizyczny członków personelu z dziećmi. Dotyczy to sytuacji treningowych, gdy kontakt niezbędny jest do prawidłowego poinstruowania dzieci do ćwiczeń, a także asekurowania dziecka. Fizyczny kontakt z dzieckiem możliwy tylko jako odpowiedź na realne potrzeby dziecka w danym momencie, z uwzględnieniem jego wieku, płci, kontekstu kulturowego i sytuacyjnego. Dziecko w każdej chwili ma prawo odmówić dalszego kontaktu.
  7. Niedopuszczalne jest:
  8. stosowanie przemocy i agresji wobec dziecka w jakiejkolwiek formie (w tym agresji i przemocy fizycznej, słownej, psychicznej, seksualnej);
  9. używanie wobec dziecka krzyku w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci albo będącej zagrzewaniem do wspinania się. Każdorazowo taki krzyk musi być pozbawiony upokarzania i przemocy słownej;
  10. utrwalanie wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych;
  11. nawiązywanie z dzieckiem jakichkolwiek relacji o charakterze seksualnym czy romantycznym;
  12. nawiązywanie prywatnych kontaktów z dziećmi poza zajęciami klubowymi, chyba że dotyczy to działalności oficjalnie organizowanej przez Klub i za zgodą rodziców.
  13. W każdym przypadku, gdy małoletni jest świadkiem wypadku, pobicia, agresywnego zachowania bądź innego zdarzenia zagrażającemu innemu dziecku natychmiast zgłasza zaistnienie zdarzenia informując o nim najbliżej znajdującą się osobę dorosłą będącą członkiem personelu.
  • 5. Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego
  1. Wszelkie uzasadnione podejrzenia dotyczące nadużyć wobec małoletnich muszą być natychmiast zgłaszane odpowiednim służbom (prokuratura/policja lub sąd rodzinno-opiekuńczy lub ośrodek pomocy społecznej) oraz Zarządowi Klubu.
  2. W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka przez personel lub członka Klubu osoba ta zostaje natychmiast odsunięta od wszelkich form kontaktu z dziećmi (nie tylko dzieckiem pokrzywdzonym) do czasu wyjaśnienia sprawy.
  3. Jeżeli osoba, która dopuściła się krzywdzenia, nie jest bezpośrednio zatrudniona przez Klub lecz przez podmiot inny (organizatora), wówczas należy zawiadomić ten podmiot i zażądać odsunięcia tej osoby od wszelkich form kontaktu w Klubie z dziećmi, a w razie potrzeby rozwiązać umowę z tym podmiotem.
  4. Członkowie personelu, którzy w związku z wykonywaniem obowiązków w Klubie powzięły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym organom i instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
  5. Dokumenty zawierające informacje o zaistniałych sytuacjach zagrażających dobru dziecka (m.in. notatki służbowe, kopie zawiadomień właściwych służb) są chronione przed dostępem osób nieuprawnionych.
  • 6. Krzywdzenie ze strony członka Klubu
  1. Standardy Ochrony Małoletnich są integralną częścią działalności Klubu i każdy jego członek jest zobowiązany do ich przestrzegania oraz do aktywnego przyczyniania się do ochrony małoletnich.
  2. Nieprzestrzeganie Standardów Ochrony Małoletnich traktowane jest jako naruszenie podstawowych obowiązków członka Klubu.
  3. O odpowiedzialności dyscyplinarnej członka Klubu z tytułu naruszenia Standardów Ochrony Małoletnich rozstrzyga Sąd Koleżeński na podstawie Statutu Klubu.
  • 7. Krzywdzenie rówieśnicze
  1. W przypadku krzywdzenia małoletniego przez innego małoletniego na terenie, gdzie Klub prowadzi zajęcia i w czasie tych zajęć, członek personelu będący świadkiem zdarzenia zobowiązany jest:
    1. zdecydowanie i stanowczo przerwać negatywne zachowania uczestników zajścia,
    2. rozdzielić ewentualne strony konfliktu,
    3. poinformować Zarząd Klubu o zdarzeniu.
  2. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez inne dziecko przebywające w Klubie w trakcie zajęć grupowych, członek Klubu informuje opiekuna grupy/instruktora, przeprowadza rozmowę z dzieckiem podejrzewanym o krzywdzeniem oraz z jego opiekunami, a także oddzielnie z dzieckiem poddawanym krzywdzeniu i jego opiekunami.
  • 8. Zasady przeglądu i aktualizacji standardów
  1. Co najmniej raz na dwa lata Klub dokonuje oceny standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami.
  2. Członkowie Klubu oraz rodzice dzieci uczęszczających na zajęcia prowadzone przez instruktorów Klubu lub biorących udział w zawodach i imprezach sportowo-rekreacyjnych organizowanych przez Klub mogą na bieżąco zgłaszać swoje uwagi i propozycje zmian w Standardach. Uwagi i propozycje należy zgłaszać na adres: klub@kwzg.pl
  • 9. Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznymoraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania
  1. W Klubie obowiązują Standardy ochrony małoletnich w wersji zupełnej oraz w wersji skróconej przeznaczonej dla małoletnich stanowiącej załącznik nr 2.
  2. Standardy w wersji zupełnej oraz skróconej zamieszcza się:
  3. na stronie internetowej Klubu pod adresem: https://www.kwzg.pl/;
  4. w każdorazowym miejscu prowadzenia zajęć przez Klub, m.in. ścianka wspinaczkowa przy ul. Urszuli 22 w Zielonej Górze.

 

Załącznik nr 1. Oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami Ochrony Małoletnich i zobowiązaniu się do ich przestrzegania. Do pobrania tutaj.

Share: